Föreningen

Välkommen till A6 Fäktning, en av svensk fäktnings mest anrika och framgångsrika föreningar. Föreningen, som officiellt heter A6 Skytte- och Idrottsförening, har sina rötter i regementet i Jönköping. Eftersom fäktning sedan en lång tid tillbaka är den enda idrotten på programmet kallar vi oss i tävlingssammanhang och liknande kort och gott för ”A6 fäktning”. Klubben har för närvarande c:a 100 medlemmar varav 40 st är aktiva fäktare.

Vi erbjuder fäktning för alla – ungdomar och äldre, nybörjare och erfarna. Träning för att det är skoj och ger bra motion, samt en seriös tävlingsverksamhet på både nationell och internationell nivå för den som vill satsa mer. Det finns också möjlighet att vara med på träningsläger, gå ledarutbildningar eller utbilda sig till domare. Vi tar emot nybörjare löpande, se ”Börja fäkta”.

Foto använt med tillstånd från medaljBlogg (https://medaljblogg.wordpress.com/)

Föreningen bildades 1907 som Smålands artilleriregementes idrottsförening. Senare ändrades namnet till A6 Skytte- och Idrottsförening, vilket alltså fortfarande är det officiella namnet. Enligt de äldsta bevarade stadgarna (från 1912) bedrev föreningen verksamhet inom ett brett fält av gymnastik- och idrottsgrenar: ridning, fäktning, gymnastik (fria lekar), övningsskjutning, allmän idrott, brottning, atletik och bollspel, simning och annan vattenidrott, skidlöpning, körning eller åkning efter häst, skridskoåkning och skridskosegling. Goda idrottsmän har genom åren framgångsrikt fört regementets färger. Föreningen hade fram till 40-talet sin tyngdpunkt i ridsporten, med stora framgångar internationellt, t.ex. med en bronsmedalj vid OS i Antwerpen 1928. Den moderna femkampen – som består av grenarna löpning, ridning, simning, skytte och fäktning – kom till föreningen 1913 och blev riktigt populär på 1940-talet. Största framgången inom moderna femkampen var Gösta Gärdins bronsmedalj vid OS i London 1948.

Äldre pin för A6 Skytte och IF

Under mer än 25 år var femkampen den dominerande grenen i idrottföreningen. Föreningen var framgångsrik och kunde inteckna ett flertal SM-tecken, men den stora höjdpunkten var Björn Ferms guldmedalj vid OS i Mexico 1968. Vid sidan av den moderna femkampen hade föreningen grenarna skytte, motorsport, brottning och orientering på programmet.

Under åren har föreningen även arrangerat flera stora tävlingar i modern femkamp, som till exempel SM 1953 och 1955, samt VM 1967 och 1978. Framgångsrika tränare och fäktmästare som Rolf Edling och Bela Rerrich har fungerat som instruktörer vid elitträningsläger på internationell nivå.

Föreningsmärket för A6 Skytte och idrottsförening (uppdaterad version 2023).

När regementet A6 lades ned 1985 försvann det mesta av verksamheten i idrottsföreningen. Fäktningssektionen överlevde dock, mycket tack vare Johan Bergdahl. Johan var en framgångsrik svensk fäktare som bland annat var med i Seoul 1988 i det svenska laget i värja som kom åtta (vid den tiden tillhörde han Göteborgs FK). Under 2000-talet har Johanna Bergdahl (född 1990) skördat stora framgångar och bland meriterna kan nämnas flera att hon blev svensk mästarinna vid ett flertal tillfällen både som junior och senior. Hon nådde också internationella framgångar, både individuellt och i lag, under den tid då hon tävlade för föreningen. Karriären kröntes av ett guld i junior-VM när hon var 19 år (vid den tidpunkten tävlandes för FFF i Stockholm).